Výborně upečeno
Jakmile se oteplí, lidé začnou rozpalovat grily. Výrobky amerického výrobce grilů společnosti Char-Broil musí být v obchodech pro kutily nebo doručeny přímo do domovů zákazníků ještě před začátkem sezóny. Týmy společnosti DACHSER na pobočce v německém městě Malsch a jejich kolegové z DACHSER DIY Logistics tuto logistickou výzvu řeší společně.
Co se týče grilování, nejzásadnější otázka je: plyn nebo dřevěné uhlí? Plyn je jednodušší a vyžaduje méně času na přípravu. Je také snazší ohledně následného čištění. Ale jedině na dřevěném uhlí docílíte té chuti, kterou si mnozí příznivci grilování tolik oblíbili. „S naším grilem Char-Broil Gas2Coal zákazníci získají obojí. Tento hybridní gril je naším nejprodávanějším grilem v Německu,“ říká Gerrit Gabert, vedoucí logistiky pro Evropu společnosti Char-Broil, která sídlí v Georgii v USA. Dnes její výrobky sahají od plynových grilů, grilů na dřevěné uhlí a elektrických grilů až po udírny.
„Grilovací stěna“ v Malschi
Grilování je sezónní záležitost. „Pro našeho logistického partnera rozhodně nejsme snadným zákazníkem,“ přiznává otevřeně Gerrit Gabert. Více než 80 % pohybu zboží se odehrává v prvních šesti měsících roku. Na začátku roku přicházejí do Evropy výrobky z Asie po moři. Zboží je nejprve zkontrolováno ve skladu společnosti DACHSER v Malschi nedaleko německého Karlsruhe a poté je uskladněno do prostoru pro blokové stohování. Manipulační vozík přebírá kartony s grily a po deseti je stohuje na sebe. V Malschi se této konstrukci s oblibou interně říká „grilovací stěna“.
„Máme velmi ambiciózní plány růstu, a proto jsme se společností DACHSER podepsali dlouhodobou smlouvu,“ říká Gerrit Gabert, vedoucí logistiky pro Evropu ve společnosti Char-Broil.
Na začátku sezóny je zde naskladněno až 60 000 grilů. Dále pak příslušenství, jako jsou pece na pizzu, rožně a grilovací náčiní. Tyto výrobky jsou roztříděny na palety a uskladněny. Celkem do Malsche putuje asi 250 000 položek od společnosti Char-Broil. Tyto výrobky však musí být v obchodech nejpozději začátkem března. „Je to vždy trochu závislé na počasí, ale naše hlavní sezóna začíná nejpozději o Velikonocích,“ říká Gerrit Gabert.
Zkušenosti v segmentu DIY
Sklad v Malschi byl vybrán proto, že se nachází přímo v centru evropské prodejní oblasti. Grily odtud putují k zákazníkům do 16 zemí, zejména do Německa, Francie, Itálie, Španělska a Polska. Preferovanými maloobchodními partnery společnosti Char-Broil jsou zahradní centra a obchody s domácími potřebami, ale důležitou roli hraje i internetový prodej. „Společnost DACHSER jsme si vybrali ze dvou důvodů,“ říká Gerrit Gabert. "Prvním je kombinace skladování a dopravy. Druhým jsou specifické odborné znalosti, které společnost spojuje ve svém oborovém řešení DACHSER DIY Logistics. Pod anglickým pojmem DIY (do-it-yourself) se rozumí specializované maloobchody, zahradní centra a prodejny stavebnin."
„Naše standardní služby v kombinaci s logistickými řešeními na míru a našimi odbornými znalostmi v oboru vytvářejí pro naše zákazníky konkurenční výhodu,“ říká Jens Wellmann, Head of Corporate Solutions společnosti DACHSER. „Naši specialisté působí v mnoha zemích. Udržují úzké kontakty s místními prodejci a dodavateli a mohou poradit ohledně široké škály možností dodavatelů a prodejců.“ Kromě toho DACHSER DIY Logistics Pipeline nabízí komplexní řešení specifické pro dané odvětví. Moduly služeb tvoří plynulý řetězec od dodavatelů k prodejním místům a spotřebitelům a usměrňují nepřetržitý tok zboží do obchodů.
„Tyto zkušenosti z oboru se vyplatí v každodenní logistické rutině," dodává Steven Croissant, Sales Manager pobočky DACHSER v Malschi. „Například dodávky do obchodů s domácími potřebami se obvykle musí řídit přísnými pravidly.“ Časové intervaly jsou jen jednou z věcí, které jsou přesně řízeny. Vzhledem k širokému spektru vztahů se zákazníky může společnost DACHSER do každé dodávky do obchodů s domácími potřebami zahrnout několik různých produktů. Každý rok společnost doručí 8,4 milionu zásilek do více než 18 000 maloobchodních prodejen pro kutily; nemluvě o dodávkách pro další maloobchodní formáty, jakými jsou specializované prodejny. Dodání více výrobků v rámci jedné cesty snižuje četnost dodávek do jednotlivých prodejen pro kutily a šetří čas, který musí zaměstnanci prodejen strávit příjmem zásilek. Vedoucí prodejen jsou informováni díky standardizovaným elektronickým dodacím listům, které jsou přenášeny přímo do jejich vlastního IT systému. Oborové řešení společnosti DACHSER, zavedené před více než dvaceti lety, zároveň nabízí odpovídající koncepty pro logistiku uvnitř prodejen. To zahrnuje jak umístění výrobků do regálů a stojanů, tak jejich opětovné vyzvednutí na konci sezóny. Také tyto služby pro společnost Char-Broil zajišťuje DACHSER.
Youtubeři „BBQ Brothers“ povzbuzují chuť k jídlu
„Naše služby zahrnují také rozvoz zásilek,“ říká Florian Steinbrunn, Contract Logistics Manager pobočky DACHSER v Malschi. Když si zákazník objedná gril z internetového obchodu pro kutily, je mu zaslán přímo ze skladu společnosti DACHSER. Totéž platí i pro objednávky z Amazonu. Společnost Char-Broil obsluhuje mladou klientelu, která ráda nakupuje online. Důležitým reklamním kanálem jsou vlastní webové stránky společnosti a také Instagram. „BBQ Brothers“ („Grilující bratři“) – populární youtubeři, kteří působí jako ambasadoři značky, ve svých videích používají výrobky této americké společnosti. „Zaměřujeme se také na školení personálu v prodejnách pro kutily,“ uvádí Gerrit Gabert. Koneckonců tito zaměstnanci jsou často prvním kontaktem zákazníků se značkou.
Společnost DACHSER dodává i vhodné stojany, reklamní materiály a katalogy pro dokonalou prezentaci ve stavebních a zahradnických centrech. Například v Německu, kde na trhu s grily působí jedna velká značka a mnoho dalších menších, má Char-Broil tržní podíl kolem 4 %. „Máme však velmi ambiciózní plány růstu, a proto jsme podepsali dlouhodobou smlouvu se společností DACHSER,” říká Gerrit Gabert. Oceňuje flexibilitu svých kontakních osob v DACHSERU a růst obou společností považuje za svou prioritu.
Pohled do společné historie obou společností ukazuje, kde se tato vzájemná důvěra vzala. Společnost Char-Broil začala prodávat své výrobky v Evropě před více než deseti lety a v roce 2016 otevřela svůj první obchod v Německu. Předtím prodávala své výrobky prostřednictvím dánské společnosti Dancook, kterou později převzala. Společnost DACHSER již dříve spolupracovala se společností Dancook v Dánsku, což vedlo k prvnímu kontaktu a trvalému pozitivnímu dojmu. Od roku 2019 začaly obě společnosti jednat o rozsáhlejší spolupráci v Evropě, zpočátku pouze v oblasti přeprav, ale později také v oblasti skladování. „Vzájemná spolupráce optimalizuje logistickou bilanci našich zákazníků poskytováním vysoké kvality služeb, a to díky kombinaci řady logistických služeb, našich IT a lidí ve společnosti DACHSER," vysvětluje Bernd Großmann, General Manager pobočky DACHSER v Malschi. Společnost Char-Broil s přibližně 15 000 zásilkami ročně je na této pobočce jedním z největších zákazníků.
Kvalitní maso a zelenina
Na otázku, co bude další velkou novinkou ve světě grilů, zmiňuje Gerrit Gabert elektrický gril: „Ten je již nyní žhavým tématem v USA a brzy se dostane i do Evropy.“ Ohledně toho, co se na gril dává, trend směřuje ke kvalitním výrobkům. „Lidé se stále více odklánějí od levných uzenin z diskontních supermarketů,“ vysvětluje Gerrit Gabert. Kromě kvalitního masa se stále častěji servíruje grilovaná zelenina a další alternativy. I Gerrit Gabert označuje sám sebe za flexitariána, který jí jen velmi málo masa. „Na gril dávám raději např. brokolici, cukety a vegetariánskou pizzu – jsou vynikající.“