Současná doba přeje standardizaci a flexibilitě zároveň
Jan Polter zahájil svoji kariéru v logistice v roce 2003, když nastoupil do společnosti E.S.T na pozici disponenta mezinárodních přeprav. Jeho prozákaznický přístup mu otevřel cestu do oddělení zákaznického servisu, projektového řízení i managementu potravinové logistiky. Stál v čele královéhradecké pobočky a v roce 2009, tři roky po převzetí E.S.T mezinárodní logistickou společností DACHSER, se ujal vedení obchodního oddělení. V rozhovoru se s námi podělil o svůj pohled na změny, kterými v obchodování s logistickými službami za tu dobu DACHSER prošel, a jak ho ovlivnily vnější okolnosti i vlastní rozvoj společnosti.
Co Vás na logistice zaujalo? Jaké zkušenosti Vám přinesla a před jaké výzvy Vás postavila?
Vždycky mě bavilo pracovat s lidmi a vytvářet pro ostatní něco, co má smysl. Zároveň se nebojím problémových situací, které jsou v logistice časté, baví mě vyjednávat možnosti a hledat řešení. A to se nese celým mým profesním životem. Jako skutečnou výhodu vnímám to, že jsem mohl pracovat na různých pozicích. Mám tak zkušenosti z praxe, a to naši zákazníci poznají a dokáží ocenit. Mohl jsem se inspirovat i na několikaměsíčním pobytu v Německu, kde jsem viděl a zažil fungování skutečně velkých poboček. U DACHSERU v České republice jsem pak zažil realizaci opravdu velkých projektů – byl jsem u implementace našich IT systémů Domino a Mikado pro řízení přeprav a skladování. A stal jsem se součástí úspěšného rozvoje naší společnosti v České republice – v roce 2009 jsme dosáhli obratu ve výši přibližně 0,5 miliardy korun, dnes za 15 let jsme v obratu téměř desetkrát větší.
Mojí největší osobní výzvou určitě bylo MBA studium v německém Kemptenu, a to nejen po té studijní stránce, ale i po té logistické – bydlel jsem v té době v Ostravě, cestoval za zákazníky po celé republice a přitom studoval v Německu.
Co se vnějších vlivů na naše obchodní oddělení týče, tak to nejnáročnější období začalo pandemií COVID-19 a vlastně přetrvává dodnes. Na straně jedné jsme museli zvýšit svoji flexibilitu, abychom mohli rychle reagovat na nepředvídatelné změny, na straně druhé zažíváme enormní technologický pokrok od umělé inteligence, přes autonomní vozidla až po bezemisní doručovací projekty. To od nás vyžaduje stále se vzdělávat, abychom uměli tyto novinky představit našim zákazníkům a získat je pro spolupráci na nových pokrokových projektech.
Jak dnes tedy vypadá obchodní tým DACHSER Czech Republic pro pozemní přepravy a na jaké změny se musel adaptovat?
Obchodní tým dnes tvoří 35 lidí. Naši obchodníci umí pro naše zákazníky připravit optimální kombinaci našich přepravních služeb i skladování, máme v týmu také specialisty na oborová řešení pro DIY segment a chemický průmysl. Každý z obchodníků, ať už se jedná o inside sales či sales executive, má svoje portfolio zákazníků, svěřenou oblast a nastavené cíle. Největší změny pro naše oddělení pochopitelně, jak už jsem zmiňoval, přišly s obdobím pandemie COVID-19. Ze dne na den jsme museli začít fungovat on-line a řešit s našimi zákazníky mnoho nestandardních situací nejen v komunikaci, ale především v souvislosti s mnoha mezinárodními omezeními. Současná doba nyní sice opět přeje standardizaci, ale současně s tlakem na snižování nákladů. A také všem velmi rostou režijní náklady. Kombinujeme proto standardní řešení se zákaznickým, hledáme to nejvýhodnější pro obě strany. Co nám obchodníkům po pandemii zůstalo, je hybridní způsob práce. Řada společností nadále upřednostňuje on-line komunikaci, takže se mnoho schůzek přesunulo do virtuálního prostoru. Naše potřeba vídat se se zákazníky osobně a mít tradiční schůzky je ale stejně silná, protože dlouhodobý byznys zkrátka nejde získat v on-line prostoru. To celé nás staví před složité plánování. Mnohem větší tlak je na time management. Často zažívám on-line meetingy na letišti, při pracovních cestách.
Jaké jsou Vaše plány pro rok 2025?
Obchod personálně posilujeme tak, abychom dokázali uspět i v příštím období, pro které se predikuje další ekonomická stagnace. Pro rok 2025 máme v plánu výrazný růst zejména v oblasti zakázek sběrné služby. V tomto roce jsme významně rozšířili překládkový sklad v naší kladenské pobočce, tak jsme na růst velmi dobře připraveni. Připravujeme také optimalizaci našich linek a centralizaci toků zásilek, což by mělo přinést otevření nových linek do klíčových destinací v Evropě. Věříme, že zákazníci ocení stabilitu naší logistické sítě, která dokáže i v ekonomicky náročném období udržet vysokou kvalitu tak, aby byli schopni zásobit své cílové trhy. Chceme se také dále zaměřovat na kontraktní logistiku a rozvíjet oborová řešení – nově v České republice spustíme i speciální řešení pro kosmetický průmysl – DACHSER Cosmetics Logistics.
A v neposlední řadě budeme aktivní v oblasti udržitelného rozvoje. Nahrává nám k tomu i povinný ESG reporting, který přináší od našich zákazníků otázky na udržitelnější způsoby přepravy. To klade na obchodní oddělení zcela nové nároky. Obchodníci musí být schopni hledat a vytvářet byznysové modely, ve kterých lze uplatnit udržitelné řešení. Navíc takové, ve kterém je možné vyčíslit jak úsporu CO2, tak i skutečné náklady. A je na místě říci, že i když jsme do udržitelné logistiky významně investovali, všechny takové projekty vyžadují součinnost zákazníků.
Čeká nás tedy rok plný rozmanité práce a já jsem rád, že máme v týmu motivované lidi orientované na zákazníky disponujícími hlubokým know-how nejen v logistice, ale i v průmyslových a obchodních segmentech, kterým naše logistické služby poskytujeme.
Děkujeme za rozhovor.
Jan Polter, Country Sales Manager DACHSER Czech Republic