Silná iniciativa proti nedostatku kvalifikovaných pracovníků
Nedostatek řidičů a kvalifikovaných pracovníků je problémem pro ekonomiku a zejména pro logistiku. Tento nedostatek je považován za jednu z klíčových slabých stránek pro budoucí růst. Společnost DACHSER Service und Ausbildungs GmbH zahájila před deseti lety udržitelnou kvalifikační ofenzívu. Nyní je DACHSER jedním z největších školitelů profesionálních řidičů v Německu.
Bez profesionálních řidičů téměř nic nefunguje. Kola ekonomiky by se zastavila a regály v supermarketech a obchodních domech by zůstaly prázdné. Dopravní odvětví však trpí nedostatkem mladých řidičů. Konsorciální studie „Řešení kapacitních slabých míst v logistice se zaměřením na řidiče" zveřejněná začátkem roku 2023 uvádí, že v Německu chybí více než 70 000 kvalifikovaných pracovníků. A přibližně 20 000 dalších pracovních míst na pozici řidiče by mohlo zůstat každý rok neobsazeno. Příčiny jsou různé: neatraktivní pracovní doba, sotva konkurenceschopné platy, ale také nedostatek společenského uznání. Důsledkem toho trpí odvětví nákladních přeprav problémem s image a povolání řidiče je často vnímáno negativně. Zpráva Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) dokonce považuje nedostatek řidičů za evropský a globální problém, protože ve 36 sledovaných zemích chybí více než tři miliony řidičů nákladních vozidel.
„Nedostatek kvalifikovaných pracovníků je obecný tržní trend, který ovlivňuje celé odvětví logistiky," říká Alexander Tonn, COO Road Logistics skupiny DACHSER, a dodává, „musíme vynakládat stále větší úsilí, abychom volná místa obsadili." Právě zde začal DACHSER před deseti lety svoje úsilí a byl jednou z prvních logistických společností, která zahájila kvalifikační ofenzívu založením společnosti DACHSER Service und Ausbildungs GmbH. Cílem je získat mladé lidi k povolání řidiče, nadchnout je, vyškolit je a dlouhodobě je zajistit pro trh – ideálně později jako nezávislé dopravní partnery.
„Ocenění, perspektiva, osobní odpovědnost a plat jsou nejdůležitějšími faktory pro zatraktivnění tohoto povolání," řekl Hendrik Jansen, ředitel DACHSER Service und Ausbildungs GmbH, který se na iniciativě podílí od jejího vzniku.
Nalezení řidičů a řidiček a snaha nadchnout je pro jejich práci
Od té doby každý rok začíná kolem stovky zájemců své školení na profesionální řidiče. „Profesionalizovali jsme školení a další odborné vzdělávání, TQ1, a přezkoumali všechny procesy týkající se světa řidičů," říká Hendrik Jansen. To zahrnovalo například i najímání pracovníků na pozice manažerů vozových flotil v každé německé pobočce DACHSER, kteří hrají v tomto konceptu klíčovou roli a věnují se potřebám řidičů.
„V DACHSERU jsou důležití všichni zaměstnanci na všech provozních úrovních a my si jejich práce ceníme. Toto ocenění a pracovní kultura se odráží i na úrovni profesionálních řidičů v podobě moderního, příjemného pracovního prostředí," vysvětluje Hendrik Jansen.
„V DACHSERU jsou důležití všichni zaměstnanci na všech provozních úrovních a my si jejich práce ceníme. Toto ocenění a pracovní kultura se odráží i na úrovni profesionálních řidičů v podobě moderního, příjemného pracovního prostředí. To zahrnuje témata jako zdravé stravování, cvičení a prevence závislostí," vysvětluje Hendrik Jansen. Analýzy hodnotových toků, které DACHSER pravidelně provádí ve svých pobočkách, mapují všechny procesy týkající se každodenní práce řidičů a identifikují možnosti optimalizace a příležitosti k rozvoji. I zde jsou vždy výslovně zohledňovány obavy řidičů.
Nastavování změn ve vzájemném jednání
„Najít dobré řidiče je jedna věc. Stejně důležité je si dobré lidi udržet a dále je motivovat," říká Hendrik Jansen. Při tom je také nutné mít na paměti změnu přístupu lidí k práci. „Dnes jde o otázky jako rovnováha mezi pracovním a soukromým životem, měnící se komunikace nebo smysluplná práce. A právě na těchto oblastech pracujeme: Pokud se nám podaří změnit způsob, jakým jednáme s našimi řidiči – a to se netýká jen DACHSERU – pak se nám podaří přinést kulturní změnu a z toho vyplývající větší ocenění tohoto povolání a lidí, kteří ho vykonávají."
Základem je školení a další vzdělávání
I když to samo o sobě nevyřeší strukturální a globální nedostatek řidičů, DACHSER Service und Ausbildungs GmbH jde příkladem. „Udržitelná logistika je určována kvalitou služby a lidí, kteří ji každý den poskytují," říká Alexander Tonn, a doplňuje, „chceme je posilovat, poskytovat jim co nejlepší podmínky a oceňovat je za to, co dělají. Základ pro to spočívá ve školení a dalším vzdělávání. A zde přichází na řadu naše inicitativa."
DACHSER Service and Ausbildungs GmbH
DACHSER Service und Ausbildungs GmbH byla založena společností DACHSER v roce 2014. Cílem dceřiné společnosti je získat, nadchnout a vyškolit lidi pro povolání řidiče pomocí školení a dalšího vzdělávacího programu a dlouhodobě je zajistit pro trh. Klíčové pro tuto iniciativu jsou kvalita školení, ocenění a komunikace.
Řidiči vyškolení společností DACHSER obvykle po absolvování školení pracují pro dopravní partnery, kteří mimo jiné jezdí pro DACHSER. Logistická společnost má proto zvláštní zájem na tom, aby byla nová generace úzce spjata s rodinou DACHSER. Tým DACHSER Service und Ausbildungs GmbH také například pomáhá vyškoleným řidičům učinit krok k samostatnému podnikání.
Stavebními kameny udržitelného konceptu společnosti DACHSER jsou školení, profesionalizace a podpora na cestě k založení nezávislé dopravní společnosti. Klíčovou roli zde hraje manažer vozové flotily, který je odpovědný za školení a také působí jako spojka mezi řidiči, dopravními partnery a příslušnou pobočkou. Každý rok zahajuje v DACHSER Service und Ausbildungs GmbH školení kolem 100 lidí, aby se stali profesionálními řidiči.