Poptávka po logistice na Hedvábné stezce roste
Letecké a námořní přepravy jsou obor, který voní exotikou. V DACHSERU v České republice je za něj zodpovědný Radek Duda a právě jemu jsme položili několik otázek. Prozradil nám, jaké jsou v divizi DACHSER Air & Sea Logistics (ASL) novinky i co právě hýbe trhem.
Již rok stojíte v čele DACHSER Air & Sea Logistics v České republice. Jaké novinky jste v letošním roce uvedli na trh a na čem pracujete v DACHSER ASL?
V posledních 12 měsících jsme hodně energie vložili do aktivit, které nejsou na první pohled vidět, ale zúročí se až v dalším období, kdy se jednotlivé části spojí a aktivují v lepším celku. Mluvím zde o digitalizaci, změně procesů či cíleném využívání dat z našich systémů, aby náš zákazník získal transparentnější a komfortnější produkt. Tradiční speditérské postupy totiž v dnešní době již narážejí na své limity, a proto postupně implementujeme změny, díky kterým budou naše služby lépe vyhovovat dění na trhu a poptávce zákazníků.
Odráží se nějak tlak na ochranu životního prostředí v ASL přepravách?
Aktuálně je to více vidět v námořních přepravách, kde dle nařízení IMO2020 dojde od ledna 2020 k nucené redukci emisních limitů oxidů síry na 0,5 % z aktuálních 3,5 %. Z našeho pohledu je to správný krok, i když to třeba zdraží samotnou přepravu. Je to opatření, které ovlivní celý trh. Organizace IMO publikovala studii, že tímto opatřením v následujících 5 letech se celosvětově sníží emise oxidů síry z lodní dopravy o 77 % s přímým pozitivním efektem na dýchací a kardiovaskulární onemocnění, na snížení kyselých dešťů, zlepšení ovzduší měst, která jsou v blízkosti přístavů a další.
Jaký je podle Vás vývoj v leteckých přepravách?
Aktuální nejistota v automobilovém průmyslu se logicky odráží na snížení přepravovaných objemů, protože komodity segmentu automotive patřily mezi nejčastější zásilky. Nevýhodou letecké přepravy je vyšší cena, takže jakmile na trhu probíhá hospodářské ochlazení nebo recese, začínají zákazníci zavádět opatření, aby drahou leteckou přepravu nahradili levnější variantou nebo aby plánovali pořízení zásob s větším předstihem a zboží přivezli po moři. Tyto cykly se však neustále opakují, takže v leteckých přepravách hodnotíme naši práci spíše ve střednědobém horizontu. A z tohoto pohledu bude letecká přeprava i v budoucnu hrát klíčovou roli.
Country Manager Air & Sea Logistics, DACHSER Czech Republic
DACHSER nabízí alternativu k leteckým a námořním přepravám na Dálný východ ve formě železničních přeprav. Jaká je poptávka po cestě Hedvábnou stezkou?
Přeprava po Hedvábné stezce je dnes již standardním typem přepravy a poptávka je na vzestupu. Dominantní jižní koridor přes Kazachstán za první pololetí vykazoval meziroční nárůst objemů o 34 %. Budoucí vývoj bude pozitivně ovlivněn i nedávným ukončením ruského embarga na tranzit vyjmenovaných potravin a zemědělských produktů, které platilo od roku 2014, takže kromě strojírenských výrobků, spotřebního zboží a dílů pro automobilový průmysl by se měly objevit i další komodity.
Jaký vliv má současné dění na pracovním trhu v České republice na vaši společnost?
Rekordně nízká nezaměstnanost v ČR ovlivňuje již několik let prakticky každou firmu nebo státní instituci. Je správné, že se díky této situaci v ČR podařilo u velké části zaměstnavatelů zlepšit podmínky zaměstnanců z pohledu jak mzdy nebo benefitů, ale i díky pestřejší nabídce délky pracovního úvazku či možnosti lépe kombinovat svůj pracovní a osobní život. Rád bych zde vyzdvihl, že náš pražský ASL tým z pohledu znalostí, kvality a stability patří k tomu nejlepšímu na trhu a často proto od našich zákazníků slýcháváme, že z těchto důvodů s námi dlouhodobě rádi spolupracují a mohou se na DACHSER stoprocentně spolehnout.
S DACHSER ASL cestuje zboží z Česka do těch nejvzdálenějších koutů světa. Jak jste na tom s cestováním Vy? Jaká je Vaše oblíbená destinace? A jaký jiný typ relaxace po práci Vás dobíjí?
Čím dál více si uvědomuji, že existuje mnoho zajímavých míst u nás nebo u našich nejbližších sousedů, které jsem stále neviděl. Takže se je aktuálně s našimi třemi dětmi postupně snažíme poznávat v rámci cyklovýletů nebo turistiky. Ze vzdálenějších cílů je mi nejbližší Asie. Na dobití baterek mi kromě sportu dobře slouží manuální činnost v dílně, na zahradě nebo při zvelebování bydlení, což se v dnešní době charakteristické velkým nedostatkem kvalitních řemeslníků i celkem hodí.
Radek Duda vystudoval Fakultu dopravní ČVUT v Praze. Po studiích nastoupil do rejdařské společnosti Maersk Line, kde po dvouletém působení v české pobočce převzal vedení týmu zákaznické péče na Slovensku. Svoji kariéru v logistice dále rozvíjel ve společnosti DB Schenker, kde byl zodpovědný za námořní divizi společnosti v České republice. Od října 2018 působí jako DACHSER Country Manager pro Air & Sea Logistics.