Nová řešení pro novou dobu
Edoardo Podestà (nar. 1962) se od října 2019 stal Chief Operations Officer (COO) pro obchodní oblast Air & Sea Logistics. Zároveň vede obchodní jednotku ASL Asia Pacific, v jejímž čele stojí již 8 let. Hovořili jsme s ním o globální logistice v této turbulentní době.
Pane Podesto, jsme teď ve spojení prostřednictvím videokonference a Vy se nacházíte v Hongkongu, kde žijete a pracujete. Vracíte se nyní k častějším služebním cestám?
Služební cesty skutečně kvůli pandemii na dlouhou dobu zcela vymizely z naší každodenní pracovní rutiny a stále představují obtížný úkol. Například poprvé jsem musel do karantény, když jsem se sem na jaře vrátil z Evropy. Týden jsem nesměl opustit hotelový pokoj v Hongkongu a každý den jsem se musel nechat testovat. Teprve poté, co byly všechny mé testy zaznamenány jako negativní, jsem se opět mohl volně pohybovat. Pandemie zkrátka ještě neskončila; Hongkong a Čína mají zavedena přísná bezpečnostní opatření a striktně je dodržují. Žijeme v neobvyklých časech.
Vypuknutí pandemie před dvěma a půl lety způsobilo nebývalý posun. Dnes již žijeme v jiném světě. Je to patrné zejména v logistice – uzávěry v Číně, přerušované dodavatelské řetězce a omezené kapacity, nemluvě o velkém pracovním vytížení zaměstnanců. A nyní také válka na Ukrajině, která má závažné důsledky na globální obchod. Děje se teď opravdu mnoho věcí najednou. Ale také se říká, že v každé krizi se skrývá příležitost. Obstát v takových situacích je známkou dobře zavedené firmy.
Co celý tento vývoj znamená pro logistiku?
V korporátním světě hrála logistika zpravidla druhé housle v porovnání s produkty a výrobou. Samozřejmě bylo důležité hlídat náklady na dopravu; ty měly být především co nejnižší. Nicméně tato krize nyní všem jasně ukazuje, že dodavatelské řetězce a logistika jsou vice než pouhým doplňkem a nákladovým faktorem. Jsou velmi důležité a mají systémový význam. To platí zejména ve společnostech založených na dělbě práce, kde je třeba kombinovat mnoho výrobních kroků a komponentů ve vyváženém a pečlivě naplánovaném procesu – často i přes hranice a kontinenty. Logistika je tedy důležitou součástí obchodního modelu a posunula nás do centra pozornosti jako kompetentního poskytovatele řešení.
Kapacita letecké a námořní dopravy byla na hranici svých možností již před pandemií. Krize tuto situaci výrazně zhoršila. Některé přístavy se zcela zastavily nebo v důsledku nákazy COVID-19 fungovaly se sníženou kapacitou. Mnoho letadel zůstalo na zemi a prostor pro náklad přepravovaný v pasažérských letadlech byl dlouho nedostupný. V Evropě a Asii omezily závody výrobu, na ekonomická centra v Číně – a zejména v Šanghaji – byla uvalena uzávěra, což se dotklo tří milionů lidí. To následně zvýšilo tlak na vysoce kvalitní logistická řešení. Kontejner si může objednat kdokoli, ale schopnost nabídnout služby i za těchto mimořádných okolností – to je věc, která rozhoduje. Pod tímto tlakem podali naši zaměstnanci mimořádný výkon. A všimli si toho také naši zákazníci, kteří nyní kladou větší důraz na služby a kvalitu.
Jak válka na Ukrajině ovlivňuje globální dodavatelské řetězce? A jak se tato neobvyklá doba projevuje v obchodních číslech?
Obchodní cesty mezi severní Asií a Evropou byly těžce zasaženy válkou a sankcemi. Pro leteckou nákladní dopravu znamená uzavření vzdušného prostoru nad válčícími zeměmi prodloužení letů přibližně o dvě a půl hodiny. To znamená, že je třeba přepravovat vice paliva, jehož cena se zvýšila a jehož hmotnost snižuje možný náklad. To má následně vliv na náklady a ceny. Tradiční železniční doprava mezi Asií a Evropou se zastavila, protože většina trasy vede přes Rusko. Zejména evropští zákazníci začali v poslední době upřednostňovat tuto možnost jako atraktivní alternativu k námořní přepravě. To vše v kombinaci s lockdowny v Číně znamená, že pro odolné a efektivní řízení dodavatelského řetězce je třeba se soustředit na vyspělé logistické sítě, jako je kupříkladu síť společnosti DACHSER
V roce 2021 se naše tržby v letecké a námořní přepravě zvýšily o 78,3 % z 1,2 miliardy EUR na současných vice než 2,1 miliardy eur. Na tomto mimořádném růstu se podílely všechny tři regiony společnosti DACHSER: ASL Americas zvýšila své tržby o 60 %, APAC o 74 % a EMEA o 80 %. Malá nabídka a vysoká poptávka v letecké a námořní přepravě vede v tomto segmentu k obzvláště prudkému nárůstu cen. Zaznamenali jsme také výrazný nárůst počtu zásilek. Nejde však jen o to, že rostla naše čísla, ale roli zde hrála i naše kvalita.
Příkladů je mnoho. V první řadě mohou naši zákazníci těžit z toho, jak úzce je letecká a námořní přeprava provázána s pozemní dopravou. Když během pandemie zmizel velký podíl dostupné přepravní kapacity, zřídili jsme vlastní charterové spoje a úzce jsme je propojili se sítí evropské pozemní logistiky tak, abychom mohli co nejrychleji distribuovat např. roušky a osobní ochranné prostředky po celé Evropě. V roce 2021 jsme zrealizovali celkem 230 charterových letů a vytvořili jsme vlastní přepravní síť mezi Asií, Evropou a Severní Amerikou. Poptávka po našich charterových spojích zůstává. Přesto jsme si vědomi, že rok 2021 byl výjimečný. Vzhledem k přetrvávající nepředvídatelnosti ekonomické situace budeme muset počkat na to, jak bude vývoj pokračovat. Z dlouhodobého hlediska plánujeme důsledně rozšiřovat naše charterová spojení na vybraných trasách jako hlavní oporu budoucích služeb mezi Asií a Evropou a mezi Asií a Severní a Jižní Amerikou.
Chief Operations Officer (COO) DACHSER Air & SEA Logistics
Je takový model pronájmu možný i pro společnost DACHSER v námořní přepravě?
Pronájem lodi se liší od pronájmu letadla, když pro nic jiného, tak pro svoji velikost. Průměrná kontejnerová loď naloží přibližně 5 000 standardních kontejnerů o délce 20 stop a tento prostor se musí prodat jako první. Kromě toho my často pracujeme s menšími objemy (LCL) než celokontejnerovými náklady, které pak často přepravujeme v režimu “end-to-end” do jejich destinací v rámci naší evropské sítě pozemních přeprav.
Jaký strategický přístup zde DACHSER ASL sleduje?
Ve všem, co děláme – zejména uprostřed krize – je naším cílem poskytovat řešení našim zákazníkům. K tomu patří i to, že jsme schopni zboží přicházející ze zámoří zařadit do naší sítě pozemních přeprav a distribuovat jej po celé Evropě. Těsné propojení našich leteckých, námořních a silničních řešení je důležitou součástí naší mise optimalizovat logistickou bilanci našich zákazníků.
Když se ohlédnete zpět na dobu od svého jmenování do představenstva společnosti DACHSER, jaká je Vaše osobní „výsledovka“?
Pro mne se jedná o nesmírně zajímavé období. Baví mne přistupovat k výzvám pomocí kreativních a robustních řešení. Zejména v tak náročné době, jako je tato, bych si však přál být vice na cestách, setkávat se tváří v tvář se zaměstnanci napříč naší sítí, s našimi zákazníky a kolegy z představenstva. Bohužel možnosti, jak to uskutečnit, byly velmi, velmi omezené. Jedinou možností se často stávaly videokonference. Pevně doufám, že se nám podaří vrátit se k normálnímu chodu co nejdříve.
Velmi děkujeme za rozhovor.