Myšlenky, které utvářejí budoucnost
DACHSER zahájil v roce 2014 program strategického zaměření Idea2net. Vychází z přesvědčení, že zapojením všech zaměstnanců do procesu nápadů a inovací lze získat mnoho výhod – výhod pro společnost DACHSER, její zaměstnance i zákazníky. Za posledních deset let program Idea2net nejen splnil očekávání, ale často je i výrazně překonal, a přinesl výsledky, které mění každodenní logistiku.
Inovace jsou jako záblesky inspirace: neobjevují se z ničeho nic. Naopak potřebují úrodnou půdu, ve které se mohou rozvíjet a zrát. Je to proces, který neproběhne přes noc a vyžaduje trpělivost a příznivé podmínky pro růst. V roce 2024 slaví DACHSER deset let svého programu pro strategické zaměření Idea2net – a je to desetiletí plné inovací a pokroku.
To, co začalo jako iniciativa zaměřená na strukturování inovačních procesů a cílenější zapojení zaměstnanců do vytváření nápadů, se vyvinulo v nedílnou součást korporátní strategie společnosti DACHSER. „Odvaha inovovat je jednou z našich základních hodnot – a inovace jsou základem obchodního úspěchu a dlouhodobého životaschopného fungování naší společnosti,“ říká CEO skupiny Dachser Burkhard Eling.
Tak vznikla Idea2net – ucelená platforma, prostřednictvím které DACHSER shromažďuje a třídí nápady z celé své sítě a rozvíjí je do konkrétních projektů. „Málokdy jsou to samostatné nápady, které nás posouvají kupředu. Je to spíše networking a sdružování a sdílení znalostí, které vedou k inovacím,“ uvádí Chief Development Officer (CDO) Stefan Hohm.
Na cestě k udržitelné budoucnosti
„Inovace vyžadují, abychom byli odvážní a agilní a zároveň zaměření na to poskytovat našim zákazníkům přidanou hodnotu,“ vyzdvihuje Burkhard Eling. Proto je podle něj důležité vnímat inovace jako proces, který je řízen vedením, ale zároveň pevně zakořeněn v základních stavebních kamenech společnosti: v zaměstnancích poboček.
„To, co na mě znovu a znovu dělá dojem, je inovativní duch, který se skrývá v naší rodině Dachser. Způsob, jakým naši zaměstnanci přispívají svými nápady, nám umožňuje nacházet nové, často překvapivé přístupy, které naši společnost posouvají kupředu,“ komentuje Burkhard Eling.
Inovace z praxe, pro praxi
Klíčovou součástí úspěchu Idea2net je zajistit, aby nápady získané z každodenní praxe zaměstnanců byly v souladu se strategickými cíli společnosti. „Množství podnětů a konceptů založených na zkušenostech, které vznikají na místních pobočkách, jsou cenným zdrojem inovací – některé z nich mají dokonce globální dopad,“ říká Stefan Hohm.
Společnost DACHSER se vydala jasným směrem. Obecná koncepce sítě Idea2net nespočívá pouze ve shromažďování nápadů, ale také v jejich proměně v konkrétní projekty všude tam, kde je to možné. Systematické sdružování jednotlivých nápadů do tzv. klastrů Idea2net vede k vývoji řešení, která lze skutečně uvést do praxe a která přinášejí síti hmatatelnou přidanou hodnotu. Patří mezi ně například nové nástroje digitalizace i řada drobných optimalizací procesů pro zvýšení efektivity.
Nápady pro ochranu klimatu
Idea2net se navíc ukázal jako katalyzátor tématu Udržitelný rozvoj. Celosvětová interní kampaň související s programem společnosti DACHSER pro ochranu klimatu přinesla více než 2.000 nápadů, z nichž více než dvě třetiny již byly zpracovány, dále rozvíjeny nebo realizovány. To je další ukázka toho, jak je síť účinná. „Množství nápadů, které ze sítě vzešlo, je působivé. Sdružování a následná realizace takového množství inovativních přístupů je klíčovým prvkem našeho úspěchu,“ vysvětluje Stefan Hohm.
Pokrok v každodenní logistické praxi
To vše má velký vliv na každodenní logistické operace. V rámci projektu Idea2net Digitální dokumenty bylo například digitalizováno 4.734 složek dokumentů a odstraněno 712 „papírových“ procesů. Díky projektu Telematika vybavila společnost DACHSER 8.500 výměnných nástaveb zařízeními s technologií IoT (internet věcí), což umožňuje sledovat většinu dálkových přeprav v reálném čase a kvalifikovaně odhadovat čas jejich příjezdu.
Prostřednictvím projektu City Distribution (městská logistika) společnost DACHSER doposud spustila bezemisní zásobování do center 16 evropských měst a do konce roku 2025 by mělo přibýt dalších osm. Koncept DACHSER Emission-Free Delivery získal ocenění v německé spolkové soutěži o udržitelnou městskou logistiku.
„Těšíme se, kam nás ještě Idea2net zavede,“ uvádí Burkhard Eling, a dodává, „jedna věc je jasná: my ve společnosti DACHSER jsme nastavili směr inovací a jsme odhodlaní se ho držet.“