Logistika zůstává v pohybu
Michal Křižan začíná druhý rok svého působení na pozici General Managera DACHSER Kladno. Má za sebou dlouholeté zkušenosti v logistice a také důkladný DACHSER on-boarding. Na situaci, jaká nyní nastala v souvislosti se šířením nového koronaviru, ale připravený nemohl být nikdo na celém světě. Povídali jsme si s ním nejen o tom, jak dobře pobočka zvládá současné náročné podmínky v logistice, ale také o jeho plánech pro DACHSER Kladno na následující období.
Máte za sebou první rok ve funkci vedoucího největší české pobočky DACHSER Kladno. Jak jste se na pozici připravoval a jak proběhl Váš první rok? A co pro Vás byla největší výzva?
Příprava na pozici vedoucího kladenské pobočky byla velmi důkladná. V rámci on-boardingu jsem po zaškolení do našich IT systémů strávil celé 3 měsíce v německé pobočce Radeburg, kde jsem si postupně prošel všechna oddělení. Tato intenzivní stáž mi dala skutečně velmi dobrý základ a navíc jsem zde čerpal i spoustu inspirace pro mé budoucí působení v Kladně. Poté následoval další měsíc, během kterého jsem navštívil řadu dalších poboček v rámci našeho regionu North Central Europe a čerpal zkušenosti od kolegů z Polska, Slovenska, Dánska a ze všech důležitých oddělení na centrále společnosti DACHSER v německém Kemptenu. Pozici vedoucího pobočky Kladno jsem tak oficiálně převzal 01.07.2019. První rok byl tedy především o poznávání a neustálém učení, i tak jsme ale společně s kladenským týmem stihli několik dílčích provozních či obchodních úspěchů. A co pro mě byla největší výzva? DACHSER IT systémy, které jsou vyvinuté na míru logistice a naší společnosti a se kterými jsem se musel rychle naučit pracovat na pokročilé úrovni.
DACHSER je rodinná firma, jak se to konkrétně promítá do Vaší práce?
Do DACHSERU jsem přišel rovněž z mezinárodní společnosti, která byla nastavena podobně. V mé práci se to odráží zejména v míře zodpovědnosti, kterou vůči firmě vnímám. Co mě velmi pozitivně překvapilo je otevřenost ke změnám a podpora všech kolegů ať už přímo v kladenské pobočce, nebo na straně ostatních poboček.
Jakou strategii jste pro pobočku v Kladně nastavil? A co nového plánujete v tomto roce?
Strategie byla nastavena již před mým nástupem a já v ní pokračuji a rozvíjím ji. Stejně jako u všech evropských poboček se ve strategii promítají hodnoty naší společnosti, např. podnikatelský duch, který především vyjadřuje to, že každý zaměstnanec bez ohledu na svoji pozici přebírá odpovědnost za výsledek celé firmy a svou práci vnímá jako důležitou součást celkového výsledku. Také u všech zaměstnanců podporuji čestné, otevřené chování se vzájemným respektem vůči sobě navzájem. Sám se s hodnotami společnosti naprosto ztotožňuji a doufám, že svým jednáním dávám příklad ostatním zaměstnancům. Pro mé zaškolení byla vybrána pobočka Radeburg, protože je vnímána jako jedna z „výkladních skříní“ společnosti DACHSER. Po 3 měsících, které jsem tam strávil, jsem si uvědomil, že bych chtěl, aby kladenská pobočka byla vnímaná stejně, aby se stala výkladní skříní nejen v České republice, ale i v rámci našeho regionu NCE. Z provozního hlediska pak před sebou máme přechod na nové ruční scannery v rámci projektu interně nazvaného „Short Distance 2.0“, který je v Kladně plánován na červenec tohoto roku, a získání stavebního povolení pro rozšíření překládkového terminálu. Z pohledu obchodních aktivit máme stanovený cíl organicky růst a dokončit transfer desítky významných zákazníků z plzeňského regionu pod správu naší pobočky.
General Manager, DACHSER Kladno
Jak ovlivnila provoz pobočky DACHSER Kladno aktuální celosvětová situace ohledně COVID-19?
Současná situace s novým koronavirem samozřejmě začala ovlivňovat logistiku a naši práci už několik týdnů před zavedením vládních opatření v České republice a my jsme včas učinili přísná opatření, co se maximální hygieny i běhu provozu na našich pobočkách týče. V potaz se u nás primárně bere ochrana zdraví, to je zcela samozřejmé, ale také schopnost udržet naši kvalitu služeb i v tomto období. Zavedli jsme tedy kromě zpřísněných hygienických pravidel i systém zastupitelnosti, a to nejen v administrativním provozu, ale především v našich skladech – směny se střídají tak, aby se vůbec nepotkávaly. Naše IT nám upravilo systémy pro home office a ty kolegy, kteří svoji činnost potřebují vykonávat z kanceláře, jsme rozdělili tak, aby byli v kancelářích sami či jen v menších týmech. Home office jako správný kapitán nemám a cítím, že je to tak správně. Dění kolem COVID-19 všichni sledujeme a téměř na pravidelné denní bázi přijímáme další opatření, která si situace žádá. Abych to shrnul – nyní si troufám říct, že díky našim včasným opatřením nás tyto události zatím nijak negativně neovlivnily. Naopak mám pocit, že to celý tým ještě více semklo a výrazně se projevil týmový duch, loajalita a flexibilita našich zaměstnanců a dodavatelů.
Kladno je poblíž Prahy, kde je velmi nízká nezaměstnanost. Potýkáte se s nedostatkem pracovních sil?
Aktuálně se s výrazným nedostatkem zaměstnanců nepotýkáme, což přisuzuji zejména stabilnímu a pozitivnímu vývoji kladenské pobočky. Věřím, že právě stabilní firma, jakou DACHSER beze sporu je, dává našim zaměstnancům pocit určité jistoty. Přesto situaci na trhu práce bedlivě sledujeme a nepodceňujeme. Snažíme se být konkurenceschopní a hledáme další formy odměňování a motivace našich zaměstnanců. Myslím, že našim zaměstnancům máme co nabídnout: propracovaný systém vzdělávání a možnost kariérního postupu, až 6 týdnů dovolené a řadu dalších benefitů. Kromě toho pro zaměstnance a jejich rodiny pořádáme řadu akcí, určitě musím zmínit alespoň zajímavé teambuildingy nebo již tradiční DACHSER Evropský festival, který se ale bohužel letos kvůli nebezpečí koronavirové nákazy neuskuteční.
Nejen prací je člověk živ. Jak nejraději trávíte svůj volný čas?
Určitě sportem. Rád chodím do „fitka“, rád běhám, jezdím na horském kole. A tuto moji zálibu ve sportu „odnáší“ i moje rodina, kterou ke sportu motivuji – můj syn trénuje lední hokej a já si s ním občas také rád zahraji a mladší dcera je v atletické přípravce. Nejraději trávíme víkendy společně aktivním odpočinkem. Mám za to, že sport vede k životnímu zacílení a pomáhá mít výdrž, a to nejen v osobním životě, ale i v tom pracovním.
Medailon
Ing. Michal Křižan (38) pochází z Kladna. Vystudoval Vysokou školu finanční a správní v oboru Řízení podniku a podnikové finance. Svoji kariéru zahájil v roce 2001 v telekomunikační společnosti Celestica Kladno, kde měl na starosti operativní řízení výroby a servisu elektronických zařízení. Do společnosti DACHSER Czech Republic přišel z logistické společnosti Arvato Services, v níž působil od roku 2007, v posledních osmi letech na postu prokuristy a Business Unit Directora logistického centra. V nové pozici General Managera DACHSER Kladno je zodpovědný za strategické i operativní řízení pobočky, další rozvoj jejích obchodních aktivit a také za expanzi. Michal Křižan hovoří anglicky. Ve svém volném čase se věnuje rodině a sportu.