Incoterms 2020
Nová verze Incoterms nabude účinnosti 1. ledna 2020 a bude zahrnovat řadu změn. Dodací podmínky vydané Mezinárodní obchodní komorou upravují základní povinnosti kupujícího a prodávajícího v mezinárodním obchodu, jako je přechod vlastnictví mezi prodávajícím a kupujícím, dělba přepravních nákladů a přechod rizika ve smyslu odpovědnosti za ztrátu a poškození zboží a náklady na pojištění.
Incoterms 2020 se ještě více přizpůsobí současným globálním obchodním praktikám, proto je nová verze viditelně orientovaná na praktickou stránku mezinárodního obchodu. Cílem revize bylo, aby byla ustanovení Incoterms uživatelsky přívětivější. Jejich prezentace byla revidována, aby uživatelům usnadnila výběr příslušné podmínky. Kromě toho se změnilo pořadí podmínek a ke každé podmínce byly přidány uživatelské pokyny.
Pokud jde o obsah, došlo k významným změnám oproti Incoterms 2010, zejména v následujících bodech:
- Různé úrovně pojistného krytí u CIF a CIP: Stejně jako v minulosti je prodávající i nadále povinen v Incoterms 2020 uzavřít pojištění dopravy na vlastní náklady v podmínce CIF (Cost Insurance Freight) a CIP (Carriage Insurance Paid). Na rozdíl od Incoterms 2010 však obě podmínky nyní stanovují různé minimální úrovně krytí cargo pojištění dle klasifikace ICC (Institute Cargo Clauses). Minimální krytí, které je třeba dodržet při dohodnutí podmínky CIF zůstává nezměněno. Cargo pojištění, které má prodávající uzavřít, musí nadále odpovídat alespoň krytí v souladu s klauzulí ICC (C) nebo podobnými doložkami (krytí vyjmenovaných rizik). Je-li dohodnuta podmínka CIP, musí nyní prodávající poskytnout pojistné krytí v souladu s klauzulí ICC (A) (krytí všech rizik). Podmínky CIF i CIP umožňují smluvním stranám dohodnout se na pojistném krytí, které se od tohoto liší.
- Zahrnutí požadavků souvisejících s bezpečností: Požadavky týkající se bezpečnosti přepravy zboží byly nyní zahrnuty do pravidel A 4 a A 7 každé doložky Incoterms 2020. Stejně jako u jiných podmínek Incoterms je třeba poznamenat, že podmínky Incoterms se přímo vztahují pouze na smluvní strany kupní smlouvy a nejsou předmětem přepravní smlouvy.
- Incoterms 2020 obsahuje ustanovení pro přepravu vlastními dopravními prostředky u podmínek Free Carrier (FCA), Delivery at Place (DAP), Delivery at Place Unloaded (DPU), and Delivered Duty Paid (DDP).
- Pro zboží prodávané na základě podmínky FCA (Free Carrier) a určené k námořní kontejnerové dopravě stanovuje FCA do budoucna novou možnost. Kupující a prodávající se mohou dohodnout, že kupující dá pokyn svému přepravci, aby po naložení zboží vydal prodávajícímu konosament (Bill of Lading). Zároveň je prodávající povinen předat tento konosament kupujícímu. To se obvykle provádí prostřednictvím zúčastněných bank.
- Přejmenování DAT na DPU (Delivered at Place Unloaded). Podle podmínky DAT Incoterms 2010 prodávající dodal zboží, jakmile bylo vyloženo z dopravního prostředku na „terminálu“. Podle poznámek k Incoterms 2010 však termín „terminál“ neměl být chápán z technického hlediska, ale znamenalo to jakékoli místo vykládky. Tato skutečnost byla v Incoterms 2020 zohledněna přejmenováním předchozí podmínky DAT na DPU (Delivered at Place Unloaded) pro větší přehlednost. To znamená, že v budoucnu může být jakékoli dohodnuté místo místem určení.
Incoterms platí mezi smluvními stranami (národně i mezinárodně) kupní smlouvy, ale neomezují zvláštní práva a povinnosti v rámci tohoto smluvního vztahu. Na základě takto zaručené jednotné definice je třeba se vyhnout následným problémům s výkladem nebo nesrovnalostmi mezi smluvními stranami. Je třeba poznamenat, že Incoterms vzhledem ke své povaze jako ustanovení typu Všeobecných obchodních podmínek nepředstavují zákonná ustanovení, a proto se stávají právně závaznými pouze tehdy, pokud byly účinně dohodnuty mezi stranami kupní smlouvy prostřednictvím odpovídajícího odkazu (pro Incoterms 2020, to je možné i před 1.1 2020). Bez ohledu na to mají v jednotlivých případech protichůdná zákonná ustanovení stále přednost před podmínkami Incoterms.
Incoterms revidovalo 500 odborníků z více než 40 zemí.
Tyto doložky jsou uznávány po celém světě a používají se ve více než 30 různých jazycích.