zpět

Globální propojení ve věku elektrifikace

Přechod na elektromobilitu mění logistické řetězce po celém světě. Společnost Swoboda, dodavatel pro automobilový průmysl se sídlem v německém regionu Allgäu, v tom vidí příležitost. Aby ji mohla využít, pomáhá jí společnost DACHSER reorganizovat její globální dodavatelské řetězce.

Společnost Swoboda, dodavatel pro automobilový průmysl, reorganizuje se společnost DACHSER své globální dodavatelské řetězce pro budoucnost elektromobility.
Společnost Swoboda, dodavatel pro automobilový průmysl, reorganizuje se společnost DACHSER své globální dodavatelské řetězce pro budoucnost elektromobility.

Svět elektromobility nabírá na obrátkách. Podle společnosti Statista se očekává, že roční růst tržeb na trhu elektromobilů dosáhne do roku 2028 přibližně 10 %. Ve stejném roce se předpokládá, že celosvětový prodej přesáhne 17 milionů kusů.

I když by si někteří lidé přáli, aby transformace mobility proběhla ještě rychleji, odborníci se shodují, že cíl je jasný. Megatrendy, jako je elektromobilita, automatizované řízení, konektivita a nové koncepty mobility, budou dále pohánět přechod od spalovacího motoru k elektromotoru. To přinese trvalé změny – nejen pro výrobce a dodavatele automobilů, ale také pro poskytovatele logistických služeb.

Mezi ty, kteří sdílejí tento názor, patří Dietmar Sirch, vedoucí logistických procesů ve společnosti Swoboda, která je dodavatelem pro automobilový průmysl se sídlem ve Wiggensbachu u Kemptenu v Německu, a který říká: „Dnes se více než kdy jindy očekává, že logistika bude flexibilní, stabilní a rychlá.“

Digitalizace a transparentnost jsou důležitější než kdy dříve

Stejně jako společnost DACHSER je i Swoboda rodinným podnikem a globálním hráčem s kořeny v regionu Allgäu. Ve dvanácti pobočkách v šesti zemích na třech kontinentech pracuje přibližně 4 000 zaměstnanců, kteří vyvíjejí a vyrábějí senzory, řídicí jednotky a komponenty pro pohonné jednotky v automobilovém průmyslu.

Společnost Swoboda působí v segmentech trhu, které mají obzvláště dobré předpoklady z této technologické transformace těžit. „Na přechodu na e-mobilitu se podílíme již několik let,“ říká Stefan Walgenbach, vedoucí logistiky v závodě společnosti Swoboda ve Wiggensbachu. Produktové portfolio a stávající dodavatelské smlouvy s výrobci jsou znatelně zaměřeny na komponenty pro e‑mobilitu. Společnost Swoboda již řadu let vyvíjí a vyrábí senzory a komponenty pohonných jednotek pro elektromobily, elektrokola, nákladní kola a e-koloběžky. Jejím cílem je učinit tuto technologii bezpečnější, pohodlnější a energeticky účinnější.

Jen ve svém závodě ve Wiggensbachu vyrobí společnost Swoboda každý měsíc přibližně pět milionů vysoce komplexních součástí a sestav. Jedná se o nejrůznější výrobky od řídicích přístrojů až po velké a těžké komponenty. Každý den opustí závody společnosti Swoboda po celém světě přibližně milion součástek. Obrovské množství však není jedinou výzvou, které poskytovatel logistiky čelí.

„Potřebujeme partnera, který má celosvětovou působnost a dokáže bezproblémově propojit leteckou, námořní a pozemní síť a optimalizovat přepravy,“ říká Dietmar Sirch, vedoucí logistických procesů společnosti Swoboda ve Wiggensbachu.

„Tato transformace přirozeně nutí logistické společnosti, aby se ještě více přizpůsobily,“ říká Stefan Walgenbach. Poukazuje na to, že automobilový sektor byl vždy dynamickým trhem a bude se i nadále měnit, aby se přizpůsobil e-mobilitě, a dodává, „na trh nyní vstupují zcela noví hráči, kteří mají jiné postavení než zavedení výrobci. V budoucnu bude nutné dodávat díly a komponenty ještě širší a rozmanitější klientele.“

Dietmar Sirch se domnívá, že se zrychlí zejména výměna dat: „Naši zákazníci již očekávají, že budou dostávat rozsáhlé informace prostřednictvím digitálních kanálů (EDI) ještě předtím, než zboží opustí závod, a co se týče optimalizace, to je nekončící proces.“ Kromě toho bude stále více zákazníků požadovat přístup ke sledování dodávkových vozidel. „Vždy chtějí přesně vědět, kde se kamion nachází, aby mohli co nejpřesněji naplánovat výrobu," komentuje Dietmar Sirch. Všechny výměnné nástavby a návěsy společnosti DACHSER jsou již nějakou dobu vybaveny potřebnými zařízeními IoT, což přináší do dodavatelského řetězce vysokou úroveň transparentnosti.

Stefan Walgenbach dodává, že transparentnost je důležitější než kdy jindy, a říká k tomu: „Ke změnám objednávek na poslední chvíli dochází stále častěji. Výrobní společnosti stále pociťují dopady nedávného narušení dodavatelských řetězců a úzkých míst v dodávkách elektronických součástek, jako jsou polovodiče z Dálného východu. Výrobní požadavky se mohou měnit neuvěřitelně rychle.“ „Objem objednávek a dodací lhůty některých zákazníků se mohou  přes noc změnit – z deseti palet se najednou stane padesát,“ říká Dietmar Sirch. Společnost Swoboda musí být připravena na to reagovat, stejně jako společnost DACHSER. „Je to velká výzva pro dodavatelský řetězec i pro naši vlastní optimalizaci zásob," říká  Stefan Walgenbach. Vzhledem k tomu, že společnost Swoboda slibuje svým zákazníkům bezpečnost dodávek, musí mít spolehlivého poskytovatele logistických služeb, který se s tímto úkolem vyrovná.

Spolupráce společnosti Swoboda a DACHSER byla zahájena již v roce 2005.
Spolupráce společnosti Swoboda a DACHSER byla zahájena již v roce 2005.

DACHSER as a global logistics partner

O kompetentnosti společnosti DACHSER splňovat tyto náročné požadavky svědčí dlouhodobá spolupráce obou společností, která byla zahájena již v roce 2005. „Efektivní tok zboží v dodavatelském řetězci vyžaduje bezproblémovou spolupráci mezi poskytovateli logistických služeb a zákazníky z automobilového průmyslu. Jde o víc než jen o pouhý přesun výrobků. Ve skutečnosti jde o vytvoření důvěry a dosažení úspěchu v oblasti mobility," říká Christian Fackler, Sales Manager DACHSER Allgäu. Společnost Swoboda nejprve pověřila společnost DACHSER pouze přepravami a spedicí, nyní jí však tato logistická společnost poskytuje rozsáhlou škálu služeb včetně skladování a celního odbavení. Společnost DACHSER navíc rozšířila svoji strategii Interlocking – tedy propojování svých divizí European Logistics a Air & Sea Logistics – tak, aby vytvořila spolehlivou základnu pro import a export do a ze závodů společnosti Swoboda v Číně a Mexiku. „V přípravě jsou také další projekty optimalizace tras, zajištění meziproduktů pro výrobu na základě potřeb a digitalizace sdílených procesů," vysvětluje Christian Fackler.

To vše je možné díky průběžné optimalizaci dodavatelských řetězců, která se realizuje v průběhu spolupráce. Například v roce 2016 si logistický tým společnosti Swoboda všiml, že jsou vyražené díly ze závodu v České republice převáženy do Pforzheimu poblíž francouzsko-německých hranic k dalšímu zpracování. Poté byly převezeny zpět do České republiky, kde byly skladovány do doby, než byly potřeba v závodě Wiggensbach v německém Allgäu. To byl zdlouhavý a nákladný postup. O dodávky do závodu v Allgäu se nyní stará síť společnosti DACHSER. „Kromě zvýšení naší flexibility jsou krátké vzdálenosti skutečně přínosem pro životní prostředí,“ říká Stefan Walgenbach. Dnes již společnost DACHSER zajišťuje více než 80 % evropských přeprav společnosti Swoboda.

Aby se společnost Swoboda připravila na budoucí změny, požaduje po společnosti DACHSER pomoc při další systematické optimalizaci svých dodavatelských řetězců. „Jednoho dne budeme pracovat s úplně jinými objemy a frekvencí svozů," říká Dietmar Sirch. Kromě toho bude ještě důležitější snížit emise CO2 z přepravy. To je důvod pro realizaci přeprav většího počtu zásilek sběrnou službou. „Vytvoříme synergie mezi závody, například abychom optimalizovali tok materiálu z provozoven Schorndorf a Fürth v jižním Německu do našich provozoven v České republice a Rumunsku,“ uvádí k tomu Dietmar Sirch. Je si však také vědom toho, že snížení dopadu na životní prostředí a současná nabídka speciálních expresních dodávek představují velkou výzvu, která vyžaduje bezproblémovou součinnost mezi systémy používanými společností Swoboda a jejím poskytovatelem logistických služeb.

Na tomto základě budou společnosti Swoboda a DACHSER společně reorganizovat globální logistické řetězce tohoto dodavatele do automobilového průmyslu. Doposud se každý jeho závod řídil vlastní koncepcí skladování a plánování zásob. Protože však výrobci polovodičů v Asii plánují své výrobní aktivity s velkým předstihem, dodavatelé někdy už nemohou měnit své objednávky později než šest měsíců před dodáním – toto období se označuje jako "zmrazená zóna". Protože však někteří zákazníci společnosti Swoboda mění své plánování výroby v krátkém časovém horizontu, vyžaduje společnost logistická řešení, která se této skutečnosti dokáží přizpůsobit. Mezi ně patří způsoby rychlé a nákladově efektivní přepravy elektronických komponent od dodavatelů v Asii a v zámoří, aby se zkrátily dodací lhůty. „Snažíme se konsolidovat naše zdroje elektronických součástek v Malajsii, Indonésii, Japonsku a Číně,“ vysvětluje Dietmar Sirch. To, co Swoboda plánuje, je zefektivnění globální sítě skladů, které budou zásobovat jak vlastní výrobní aktivity společnosti, tak její zákazníky. „To znamená, že potřebujeme partnera, který má globální působnost a dokáže bezproblémově propojit letecké a námořní a pozemní sítě a optimalizovat přepravy. DACHSER bude mít spoustu práce,“ říká Dietmar Sirch a rychle dodává: „Koneckonců kvalita a spolehlivost dodávek jsou to, čeho si ceníme nejvíce.“

DACHSER celosvětově
Kontaktujte nás
Kontakt Lenka Demlova