Dynamická síť
Toto platí pro komplexní logistické sítě: čím těsněji jsou jednotlivé huby propojeny, tím robustnější jsou sítě a o to větší je jejich flexibilita, kterou mohou nabídnout zákazníkům ve všech sektorech – dokonce i v době krize. Určité huby přejímají dodatečné, vysoce funkční, konsolidační role – u DACHSERU se takové logistické uzly nazývají Eurohuby.
Nákladní vozidla společnosti DACHSER jsou neustále na cestách do destinací po celé Evropě. Jejich rytmus a nataktování určují tři Eurohuby – v německém Überherrnu, v Bratislavě a ve francouzském Clermont-Ferrand. V těchto hubech DACHSER konsoliduje zásilky na linky sběrné služby do celé Evropy tam, kde z místa odeslání do dané destinace není zavedena přímá linka. Každou noc se v hlavní administrativní budově i ve skladu horečnatě pracuje, zboží na příjmu a výdeji je zapotřebí odbavit. Provozy Eurohubů se zaměřují na zásobování celé evropské logistické sítě. „Eurohuby jsou nevýdělečná centra bez své vlastní zákaznické základny. Jejich jediným účelem je propojovat všechny evropské pobočky přesně nataktovanými linkami,“ vysvětluje Jens Lengefeld, Head of Partner Hub & Traffic Organization společnosti DACHSER, a dodává, že to umožňuje společnosti DACHSER nabídnout svým evropským zákazníkům přidanou hodnotu tím, že jim umožní rychle dosáhnout jakoukoliv destinaci v Evropě bez ohledu na vzdálenost. V závislosti na vzdálenosti jsou zásilky doručovány do 24, 48 nebo 72 hodin.
Integrace všech evropských destinací
„Dosažení provozní a plánovací dokonalosti v řízení logistické sítě je jediný způsob, jak zajistit potřebnou úroveň kvality, služeb a odpovědnosti,“ říká Michael Schilling, COO Road Logistics a hlavní architekt celoevropské sítě společnosti DACHSER. „Naším cílem je selektivně a systematicky konsolidovat zásilky, abychom mohli rozvíjet konektivitu našich Eurohubů, rozšiřovat je a integrovat všechny evropské regiony. Tímto způsobem můžeme lépe využívat kapacity a zlepšovat tak ziskovost a ekologickou udržitelnost našich přeprav,“ dodává Michael Schilling.
Überherrn se stal prvním Eurohubem sítě DACHSER v roce 2002. Jeho umístění na francouzsko-německých hranicích z něj velmi rychle učinilo klíčový uzel pro obě země a jejich evropské cílové trhy. V roce 2011 byl přidán další Eurohub v Bratislavě, který rozšířil příležitosti ve východní Evropě. V témže roce byl zahájen provoz Eurohubu v Clermont-Ferrand, což společnosti DACHSER umožnilo úspěšně dokončit strategii tří Eurohubů pro komplexní evropské pokrytí s garantovanými přepravními časy. „Centrálně řízené Eurohuby fungují jako páteř evropské logistické sítě,“ říká Jens Lengefeld.
„Dosažení provozní a plánovací dokonalosti v řízení logistické sítě je jediný způsob, jak zajistit potřebnou úroveň kvality, služeb a odpovědnosti.“ Michael Schilling, COO Road Logistics společnosti DACHSER
Evropská síť společnosti DACHSER čerpá svou sílu především z přibližně 2 450 národních a 1 400 evropských přímých linek mezi pobočkami — sílu, kterou ještě více posilují Eurohuby a propojení všech evropských regionů, které tato síť umožňuje. „Pomáháme pobočkám, které mají málo přímých linek tím, že nabízíme plán přeprav, který je pečlivě na minutu naplánován. To jim umožňuje nabídnout zákazníkům všechny exportní destinace,“ uvádí Jens Lengefeld, a dodává, „například rozšíření portfolia společnosti o Clermont-Ferrand s exportními a importními přepravami, povýšilo tento francouzský Eurohub na uzel pro celou Evropu. To z něj pak dělá obzvláště důležitý uzel pro francouzské zákazníky se zásilkami do evropských destinací a stejně tak významný hub pro evropské zákazníky s cílovými trhy ve Francii.”
Pohled v širších souvislostech
Jens Lengefeld uvádí, že různí aktéři v síti se musí vždy dívat dál než jen optikou své destinace a musí brát v úvahu i celkový obraz sítě: „Centrála v německém Kemptenu dává manažerům Eurohubů jasná pravidla a pokyny, což vytváří rovnováhu mezi zájmy sítě a jejich zájmy v rámci Eurohubu. Jako nezisková centra musí Eurohuby vždy sloužit celé síti a poskytovat vysokou úroveň kvality. Zákazníci těží nejen ze spolehlivosti systému, ale díky síti optimalizované existencí Eurohubů mohou také ušetřit náklady na regionální sklady a přitom dodávat do mnoha zemí s pevnými přepravními časy.“
Pandemie koronaviru a opakovaná narušení a někdy úplná přerušení dodavatelských řetězců, která s ní byla spojená, změnily udržování rovnováhy sítě ve skutečnou výzvu, ale také v příležitost. „Během krizových měsíců na začátku tohoto roku byly Eurohuby jakési pilíře stability," uvádí Jens Lengefeld, a uzavírá, „převzaly objemy zásilek z poboček, protože ty byly kvůli omezenému obchodu nuceny prakticky přes noc zastavit přímé přepravní linky. To zajistilo, že síť mohla i nadále zákazníkům poskytovat své služby, a to bez jakéhokoli poklesu kvality nebo mimořádných událostí. Síť se může spolehnout na to, že Eurohuby vždy udrží byznys v pohybu, rychle a efektivně a vždy se stejně vysokými standardy kvality.“