DACHSER se zaměřuje na vzdělávání svých zaměstnanců
Mezinárodní logistický provider DACHSER Czech Republic investuje do vzdělávání svých zaměstnanců. Společnost v České republice zaměstnává téměř 600 lidí, každý z nich má vlastní vzdělávací plán a projde každý rok řadou školení a kurzů. Jen za poslední rok činily vzdělávací a školicí aktivity 18 000 hodin. Letošní investice do know-how zaměstnanců představuje ve srovnání s rokem 2018 dvojnásobek a je daleko nad rámec povinných kurzů předepsaných českou legislativou.
Vzdělávání ve společnosti DACHSER Czech Republic je založené na konsensu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem a propracovaném systému vzdělávacích aktivit. „V prvním čtvrtletí každého roku absolvujeme s každým naším kolegou hodnotící pohovor, jehož součástí je i dohoda o dalším vzdělávání v následujícím roce,“ vysvětluje Ing. Jan Pihar, generální ředitel DACHSER Czech Republic a.s., a dodává, „to je přizpůsobené na míru pracovní pozici, pracovním zkušenostem a také motivaci samotného zaměstnance.“
Šedesát procent zaměstnanců DACHSER Czech Republic tvoří pracovníci skladu, na které se vztahují povinné kurzy v oblasti bezpečnosti práce, ochrany zdraví lidí, životního prostředí a majetku, podle pracovního zařazení i oprávnění pro řízení manipulační techniky, vazačské a jeřábnické zkoušky a podobně. Čtyřicet procent zaměstnanců na administrativních, obchodních a manažerských pozicích musí podle zákona projít školením například nové legislativy v oblasti účetnictví, celní problematiky či zacházení s chemickými látkami, dispečeři se účastní například školení v oblasti AETR či CMR. Společnost přitom využívá externích školicích zařízení i interních zdrojů.
Distribuce interního know-how
DACHSER vytvořil globální systém interních procesních auditorů, kteří působí po celém světě a mají za úkol distribuovat logistické znalosti a expertní dovednosti napříč logistickou sítí společnosti. Odborníci na procesy v přepravách a ve skladech se nazývají DENO (DACHSER Experts Network Operations) a DEWO (DACHSER Experts Warehouse Operations) a kromě praxe napříč všemi odděleními ve společnosti procházejí náročným školením a zkouškami. Po jejich úspěšném absolvování mají za úkol hlídat správnost procesů na pobočkách, implementovat nové know-how a školit zaměstnance zejména v procesních oblastech. Po celém světě jich pracuje více než stovka, jen v České republice působí pět DENO a DEWO expertů. Další interní lektoři se věnují předávání know-how v oblasti celní problematiky, nakládání s nebezpečným zbožím, obchodních dovednostech či MS Excelu.
Společnost DACHSER provozuje vlastní školicí středisko DACHSER Academy, které již deset let nabízí školení a kurzy odborného vzdělávání šité na míru potřebám svých zaměstnanců. Dlouhodobé vzdělávání zaměstnanců je také zakotvené ve firemní strategii společnosti.
„Hlavním úkolem DACHSER Academy je rozvíjet a zlepšovat dovednosti vztahující se k pracovnímu zařazení zaměstnanců s cílem podpořit rozvoj silných stránek, kreativity, inovativního ducha a individuality u každého z nich," objasňuje Jan Pihar.
Výukové programy nabízejí širokou škálu specifických oblastí zaměřených přímo na společnost DACHSER a vycházejí přímo z korporátní strategie. Pokračující kurzy jsou věnované například také rozvoji sociálních kompetencí, personálnímu a projektovému managementu. Ročně využije kurzů v DACHSER Academy přes 4 000 lidí a účastní se jich i zaměstnanci z České republiky. Ti se v DACHSER Academy jen za loňský rok zúčastnili více než 1 500 vyučovacích hodin.
Plány do budoucna: onboarding i gamifikace
DACHSER samozřejmě využívá pro zvyšování kvalifikace a odbornosti svých lidí i externích odborníků. Školení probíhají formou otevřených kurzů nebo in-house přímo na DACHSER pobočkách, kde jsou vybavené učebny. Krátkodobé i celoroční kurzy jsou zaměřené například na zlepšení tzv. soft skills. Měkké dovednosti důležité nejen pro obchodníky, ale například i pro referenty zákaznického servisu, dispečery a střední management jsou zaměřené na efektivní komunikaci s důrazem na nalezení řešení, ať už v zákaznickém servisu či při jednání s kolegy či partnery. Management společnosti každý rok v rámci svého rozvoje absolvuje speciální manažerský program, využívá i služeb externího kouče a mnoho dalšího.
Důležité kurzy první pomoci, které jsou pro všechny zaměstnance, proběhly vloni pod hlavičkou Českého červeného kříže. Pravidelně se provádí i simulace ekologické havárie v důsledku manipulace s nebezpečným zbožím, a to v součinnosti se záchrannými složkami ČR.
„Jsme si vědomi toho, jakým způsobem může mít situace na trhu práce a nízká nezaměstnanost vliv na náš tým,“ vysvětluje Jan Pihar a upřesňuje, „v letošním roce bychom se proto chtěli zaměřit na ještě lepší zapracování nových zaměstnanců, tzv. onboarding. Naše zkušenosti totiž ukazují na to, že noví kolegové potřebují jistou míru vedení a kolegiálního mentoringu delší dobu než je krátké zapracování. Dobrý onboarding podle nás vede ke spokojenějšímu pocitu z nové práce a samozřejmě má vliv i na kvalitu.“
Investice i nadále poplynou také do prohlubování IT a jazykových znalostí a soft skills. „V oblasti měkkých dovedností bychom se rádi zaměřili na dlouhodobější a systematičtější programy s modernějšími prvky, například gamifikaci, která ze školení udělá spíše zážitek,“ plánuje Jan Pihar.