Budeme se soustředit na efektivitu logistických procesů
Maďarská ekonomika zažívá silný růst. Vysoká soukromá spotřeba ve spojení s nadprůměrným růstem investic je hnací silou domácí poptávky. Ale jsou zde také rizika, včetně nedostatku kvalifikovaných pracovních sil a nejistoty na důležitých exportních trzích. Zeptali jsme se Romana Stoličného, Country Managera společnosti Liegl & DACHSER, jak se Maďarsku daří a jaké jsou zde výzvy a příležitosti.
Pane Stoličný, Liegl & DACHSER vloni oslavila své 20. výročí. Jak se společnost v průběhu let vyvíjela?
Pánové Engelbert Liegl a Zsolt Bognár založili maďarskou společnost po názvem Liegl Transport Kft. v roce 1990. V roce 1999 byla vytvořena joint venture Liegl & DACHSER. Po dvaceti letech fungování má společnost dobré jméno a vymanila se z okruhu malých a středních společností. To není jen na základě úspěšného působení jejích devíti poboček, ale také díky skutečnosti, že se společnost stala plnohodnotnou součástí mezinárodní sítě DACHSER a tuto flexibilitu můžeme přenášet i směrem k našim lokálním zákazníkům. Pro nás je největší ocenění to, že s námi naši největší zákazníci spolupracují už celou řadu let.
Jak byste obecně popsal současnou ekonomickou situaci v Maďarsku a jaká je zde situace v logistice?
Maďarská ekonomická situace je velmi pozitivní. Logistické investice pokračují v celé zemi což dále zvyšuje ekonomický růst. Liegl & DACHSER v uplynulých dvaceti letech prošel rychlým vývojem. Patříme k těm největším hráčům v Maďarsku, ať už porovnáváte obrat, profit či skladové kapacity. A protože DACHSER je jedním z předních logistických providerů v Evropě, naším cílem je zaujmout v Maďarsku první místo.
Co bude nejnáročnější výzvou pro logistickou branži v Maďarsku v následujících letech?
Kromě obecného nedostatku pracovních sil, bude podle mě narůstat důležitost úrovně vzdělání a měkkých dovedností, a to zejména v pozemních přepravách. Řidiči jsou pro zákazníky tváří společnosti, takže jejich chování musí být odpovídající a musejí mít také jazykové a IT znalosti. Proto je důležité poskytnout jim vysoce kvalitní vybavení, logistické řešení, mzdy a vzdělávání. V našem obchodním modelu považujeme řidiče za naše partnery, často se od nich dozvídáme důležité informace, takže komunikace mezi námi je velmi důležitá.
Další výzvou je rozvoj infrastruktury v Maďarsku, který nedrží krok s kvantitativním nárůstem a požadavky na kvalitu přicházejícími z trhu, například nařízení pro ochranu životního prostředí. My nejenže musíme splňovat tato nařízení, ale musíme je také implementovat do našeho obchodního modelu s dostatečným předstihem a optimalizovat podle toho naše procesy. Často se měnící nařízení vlády a dalších orgánů, a to klidně v průběhu roku, mají také vliv na důležité skupiny našich zákazníků například na automobilový průmysl. Proto také věnujeme pozornost optimalizaci nákladů a vyvíjíme pro naše zákazníky konkurenceschopná řešení.
Country Manager Liegl & DACHSER
Jaké služby nabízí Liegl &DACHSER v Maďarsku?
Nabízíme všechny obvyklé logistické služby pro přepravy, skladování a služby s přidanou hodnotou, pro pozemní, ale i letecké a námořní přepravy a také pro logistiku potravin. Navíc poskytujeme DACHSER oborová řešení DIY-Logistics a DACHSER Chem-Logistics. Například v roce 2006 jsme v Pilisvörösváru vybudovali jeden z největších a nemodernějších skladů pro nebezpečné zboží.
Jaké jsou vaše cíle pro tento rok? Kam Liegl & DACHSER směřuje?
Mým primárním cílem je udržet excelentní hospodářské výsledky společnosti a dále posilovat její pozici na maďarském trhu. Proto se budeme soustředit na zvyšování efektivity logistických procesů. Také plánujeme otevření nových přímých linek sběrné služby, které doplní stávajících 15 linek, s cílem zvýšit rychlost a efektivitu přeprav. Od té doby, co jsme získali nové zákazníky i pro naše regionální maďarské pobočky, jsme díky rozvoji v předchozích letech spustili přímé linky z každé pobočky nejen do našeho národního hubu v Pilisvörösváru, ale také do ostatních zemí, například do Německa, Francie nebo na Slovensko.
Medailon
Roman Stoličný (50) pochází ze Slovenska a v logistice působí více než dvacet let. Vystudoval Univerzitu v Žilině a stal se komerčním pilotem, a tak se také poprvé dostal do kontaktu s logistikou. Svoji kariéru zahájil v roce 1991 u švýcarsko-slovenských aerolinek Tatra Air v oblasti obchodu a marketingu. V letech 1995-2004 byl Managing Directorem (a také zakladatelem) Lindbergh Air Freight logistic, která se primárně zabývala leteckými přepravami. Roman Stoličný byl v roce 2005 jmenovaný Managing Directorem DACHSER Slovakia. V roce 2018 se stal Country Managerem Liegl & DACHSER v Maďarsku. Je stále držitelem aktivní licence pilota, kromě toho má rád outdoorové sporty jako cyklistiku, turistiku a lyžování.
Děkujeme za rozhovor.